Vi leverer med stolthet
Med godt handverk og innovative løsninger bidrar vi til utslippsreduksjon og økt levetid på skip.
Med høyt kompetente ansatte og gode, moderne fasiliteter står vi klare for å yte service og løse kundens behov. Gjennom generasjoner har godt handverk vært vårt varemerke, og våre løsninger reduserer utslipp og øker levetid på skip og utstyr. Med innebygd tørrdokk og 220 løpemeter med kai handterer vi 3-6 prosjekter parallelt av ulike størrelser, fra nybygg til mindre servicer og vedlikehold, samt større ombygging- og utrustningsoppdrag.
FASILITETER
Verftsområde 98 000 m2
3 – 6 prosjekter parallelt
Kapasitet til 400-600 arbeidere
220 m kai
1 x flyttbar kran 100t
1 x tårn kran 16t
Innebygd tørrdokk 130mx20m
1 x løpekran 80t
2 x løpekran 32t
Varehus og lager tilknyttet dokk
Sandblåsingshall
Åpenhetsloven
Havyard Leirvik har gjennomføre aktsomhetvurderinger iht. OECDs retningslinjer. Etiske retningslinjer er forankret i våre overordnede policyer og styrende dokumenter. Ansvaret for å ivareta menneske- og arbeidstakerrettigheter er beskrevet i våre etiske retningslinjer Code of Conduct. Likeledes skal alle leverandører følge våre etiske retningslinjer The Suppliers Code of Conduct, som er basert på grunnleggende FN- og ILO-konvensjoner der vi pålegger leverandørene å gjennomføre aktsomhetvurderinger basert på OECDs retningslinjer.
Selskapet jobber kontinuerlig for å være en trygg arbeidsplass, og vi har nulltorelanse for diskriminering og brudd på menneskerettigheter. Vi forventer at alle behandler hverandre med respekt og likeverd. Våre etiske retningslinjer forplikter både oss og våre leverandører til å overholde menneskerettigheter og fremstå som bærekraftige virksomheter.
Informasjonsplikt:
Iht. til §1 Lovens formål, skal loven fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Iht. Åpenhetsloven §6, kan alle som ønsker ta skriftlig kontakt for å få informasjon om hvordan vår virksomhet håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser knyttet til menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold i våre leverandørkjeder. Dette omfatter også generell informasjon særskilt knyttet til de varer eller tjenester som virksomheten tilbyr. Dersom vi mottar krav om informasjon, håndterer vi dette iht. til §7 i Åpenhetsloven.
Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger:
Som et ledd i etterlevelse av Åpenhetsloven arbeider vi kontinuerlig for å kartlegge og avdekke risiko for brudd på loven. Dette omfatter både selskapsinterne forhold og leverandørkjeden. Selskapets ledelse skal sørge for implementering av Åpenhetsloven i alle selskaper og styringssystemer.
Klikk her for tilgang til redegjørelsen for aktsomhetsvurderinger:
Skipsverft siden 1918
Opprinnelsen av Havyard Leirvik startet i 1918 som Løland Motorverksted av grunnelggeren Jonas Løland
I 1918 ble det bygd en patentslipp nedenfor skolehuset i Leirvik i Sogn. Dette var starten for det over 100 år gamle skipsverftet ved Sognefjorden.
Som mange andre små reperasjonsverft i Norge, startet Løland Motorverksted å konstruere skip, og første nybygg “Loftesnesferja” var levert i 1938.
Ett nytt og moderne skipsverft ble bygget i 1976 da aktiviteten hadde økt gjennom årene. I 1979 ble verftet kjøpt av Kleven med partnere, og ble medlem av Kværner Gruppen i 1990. Verftet ble etter hvert kjent som en høykvalitets bygger på offshore- og fiskebåter.
I 2000 kjøpte Per Sævik verftet gjennom Havila fra Kværner Gruppen, og grunnla Havyard Leirvik. Per Sævik er en erfaren sjømann og kaptein på fiske- og Offshore skip. Han har grunnlagt mange shipping selskaper, inkludert Havila Shipping ASA, som er notert på Oslo børs.
En milepæl i verftets historie var da NB 088, med Havyard Design 858 vant «Offshore Support Vessel of the Year Award” i 2011 fra Offshore Support Journal (OSJ).
Siden 2017 har verftet levert 13 elektriske ferger og en rekke fartøy til oppdrett og havvind.